Mis võib pühade ajal valesti minna ja kuidas selleks valmistuda?

06.12.2023

Mis võib pühade ajal valesti minna ja kuidas selleks valmistuda?

Pühadeperiood on alati oodatud ja üks aasta ilusamaid ja erilisemaid aegu. Sellesse perioodi mahutub mitmeid tegevusi, mida muul ajal just sageli ette ei tule – alustades kaugete sugulaste külastamisest ja lõpetades spetsiaalsete jõulutemaatiliste pidusöökidega. Muidugi on see oodatud aeg, kuid nagu ikka, tegijal juhtub, ja kõik ei pruugi alati plaanipäraselt minna. 

Milliseid probleeme võib ette tulla?

 

  • ilmaga seotud reisitõrked ja koosviibimistele mitte jõudmine
  • konfliktid ja pinged sugulastega ja pereringis
  • ootused vs reaalsus ehk üleshaibitud jõulurõõm kontrastis päris eluga
  • rahalised raskused – kingitused, külastused, pidusöögid
  • üksildus – eriti lapsed ilma hooliva pereta ja üksikud vanainimesed
  • õnnetused seoses küünlatule, elektriliste kaunistuste ja toiduvalmistamisega
  • kingitustega seotud mured nagu tellimuste hilinemine ja ülekoormatud kaubandusvõrk
  • rikkalike laudadega koosviibimised, mis viivad ülesöömise ja seedehäireteni

Kui enamikke probleeme siit nimekirjast on keeruline kontrollida või vältida, sest need sõltuvad keskkonnast, loodustingimustest või teistest inimestest, siis seedehäireid ei peaks tänapäeval küll keegi enam kannatama, seda enam puhkuse või pühade ajal. Pühadeperiood on alati oodatud ja üks aasta erilisemaid aegu ja nagu ikka kombeks, käivad sellega kaasas ka koosviibimised ja palju head toitu. Ülesöömine ei ole tõenäoliselt meist kellelegi võõras, ega ka ebameeldiv tunne, mis see endaga kaasa toob. Kõhupuhitus, kõrvetised ja kõhukinnisus on levinumad seedevaevused, mis sel imelisel perioodil tuju ja enesetunnet rikkuma kipuvad. 

Kõhupuhitus

Üheks levinumaks seedevaevuseks on kõhupuhitus ehk meteorism. Mis see endast täpsemalt kujutab ja millised sümptomid sellega kaasnevad?

  • täiskõhutunne
  • kõhuvalu
  • kõhukorin
  • gaasid 

Olenevalt sümptomitest võivad gaase esile kutsuda erinevad tegurid. Igapäevaselt väljutab inimene keskmiselt 600 ml soolegaase, millest 20-60% moodustab allaneelatud õhk. Kõhupuhitus vaevab nii lapsi kui ka täiskasvanuid ja seda esineb enamasti peale söömist – süües ja juues neelatakse alla õhku ning ka seedimisel vabanevad gaasid. Kõhugaasid ja röhitsemine koos, on enamasti põhjustatud õhu neelamisest ning gaseeritud jookide liigsest tarbimisest. Kõige rohkem õhku neelatakse siis, kui toitu ja jooki tarbitakse liiga kiiresti. Sama efekt on ka nätsu närimisel, suitsetamisel või siis, kui proteesid ei ole päris korrektselt kinnitatud.

Kõhugaasid, mis väljuvad soolestiku kaudu, tulenevad enamasti toitumisest ja teatud toiduainetest, mille seedimise tulemusena vabaneb rohkem gaase või antud toitainete imendumisega on soolestikus probleeme.

Millised pühadetoidud tekitavad kõige rohkem kõhugaase? Mis peale toidu võib kõhupuhitust tekitada?
  • kapsas
  • kartul
  • sibul
  • küüslauk
  • spargelkapsas
  • herned ja oad
  • lillkapsas
  • tärkliserikkad toidud
  • toidutalumatus
  • tsöliaakia
  • ärritunud soole sündroom
  • hormonaalsed häired
  • söömishäired
  • meeleoluhäired
  • mõned ravimid
  • kõhukinnisus

Kõhukinnisus

Kõhukinnisust on tõenäoliselt kogenud pea iga inimene. Tegemist on kogu keha mõjutava tervisehädaga, mis võib tabada igas vanuses inimesi, ka päris pisikesi beebisid. Kõhukinnisuseks saab lugeda roojamist sagedusega harvem kui kolm korda nädalas. Tihti kaasneb sellega ka pingutust nõudev ja valulik roojamine, muutused rooja konsistentsis ja soole mittetäieliku tühjenemise tunne. Kõhukinnisus võib küll olla seotud erinevate haigustega, kuid kõige sagedamini on tegemist lihtsalt mööduva sümptomiga, mis saab alguse soole talitushäirest.

Mis on kõhukinnisuse peamised põhjused? 

  • kiudainetevaese toidu tarbimine
  • korrapäratu toitumine
  • vähene vedeliku tarbimine
  • stress ja vähene liikumine koostöös
  • vanus – eakad ei ole enam füüsiliselt nii aktiivsed kui noored ning neil on vanusest tulenevalt ka rohkem kaasuvaid haigusi.
  • rasedus
  • teatud ravimid
  • magneesiumipuudus

Kõrvetised

Kõrvetised toovad endaga kaasa kõrvetava valutunde rindkere alaosast kuni kaelani. Põletav valu süveneb enamasti just peale sööki. Lisaks valule rinnakus kaasnevad sageli ka mõru maitse suus, halb hingeõhk, iiveldustunne ja kõhupuhitus. Kõrvetised tekivad siis, kui mao sulgurlihas ei sulgu korralikult ning maohape pääseb maost välja. Kõrvetisi võib esineda igaühel, eriti pärast suurt söömingut – just ülesöömine kurnab seedesüsteemi ja tekitab maos lisasurvet. Samuti võivad kõrvetisi esile kutsuda mõned retseptiravimid ja seedesüsteemi ärritavate toiduainete söömine, näiteks suhkrurikkad suupisted, rafineeritud õlid, praetud toidud ja töödeldud lihatooted.

Kuidas seedimine pühade ajal võimalikult muretult kulgeks?

Kõhupuhituse vältimiseks:

  • söö rahulikult ja ära räägi samal ajal, kui närid – nii vähendad allaneelatava õhu hulka.
  • tarbi palju vedelikku, eriti vett ning väldi joomist söömisega samal ajal ning eelista gaasita jooke.
  • söö palju kiudaineterikast toitu ja vähenda tärkliserikaste toitude tarbimist.
  • vähenda piimatoodete osakaalu, vaid jogurt ja keefir ei põhjusta gaase ning aitavad säilitada seedetrakti tervist.
  • toidutalumatuse korral väldi vastavaid toite, näiteks laktoositalumatuse korral piimatooteid ja gluteenitalumatuse korral teatud teraviljatooteid.
  • ära näri liigselt närimiskummi.

Abi apteegist!

Kõhupuhituse vältimiseks leiab apteegist probiootikume, mis toetavad seedimist soodustavate bakterite tööd. Kõhugaase aitavad leevendada veel ka seedeensüümid, piparmündi õli kapslid või piparmündi lehe ekstrakt. Kui toidust on tekkinud maoärrituse valu, siis on abiks leige vee joomine. Perearsti poole peaks pöörduma siis, kui kõhupuhitusega koos kaasneb ka tugev või pikaaegne kõhuvalu, kõhulahtisus, veri väljaheites, oksendamine või põhjendamatu kaalukaotus.

Kõhukinnisuse ennetamiseks:

  • toitu tervislikult, regulaarselt ja korrapäraselt – eelista kiudaineterikast toitu: aed- ja puuviljad, täisteratooted, kuivatatud ploomid ja datlid. Abiks on ka korralikult pestud kuid koorimata kiivid. Kiudained imevad väljaheitesse lisaks ka vett, mis pehmendab soolestikus liikuvat massi.
  • näri toitu aegamööda ja korralikult.
  • tarbi piisavalt vett. Soovituslik päevane vedeliku kogus on 1,5-2 liitrit, millest suur osa võiks olla puhas vesi. Head on ka taimeteed, sidrunivesi ja kodused mahlajoogid. Vedelikupuudus kehas muudab rooja kõvaks ning kõva väljaheide võib sooleseinu vigastada.
  • väldi alkoholi ja kofeiini sisaldavaid jooke, sest need soodustavad dehüdratatsiooni.
  • liigu rohkem, kuna see kiirendab ainevahetust ja stimuleerib soole peristaltikat. Ainevahetuse ja soolestiku normaalse töö tagamiseks tuleks päevas kõndida vähemalt üks tund, soovitavalt värskes õhus.
  • joo hommikul esimese asjana ja õhtul enne magamaminekut pool klaasi sooja sidrunivett – see elavdab soole peristaltikat, ergutab seedenäärmeid ja parandab seedeelundite verevarustust.
  • ära väldi roojamisrefleksi, sest roojamist edasi lükates muutub väljaheide kõvemaks ja väljutamine järjest keerulisemaks.

Abi apteegist!

Pühade ajal võib olla raske oma harjumusi ja soove muuta, kuid abi saamiseks võib alati sammud seada apteegi suunas. Apteekides on saadaval soolestiku tööd reguleerivaid toidulisandeid, piimahappebaktereid ja kõhulahtisteid. Lahtistitega tuleb olla ettevaatlik, sest neid need võivad muuta soole töö pikaajalisel kasutamisel laisaks, mille tulemusel võib tekkida sõltuvus lahtistitest. Probiootikumid soodustavad soolestiku normaalse tervise ja liikuvuse ning muudavad soolestiku mikrofloora ning kogu organismi seisundi paremaks. Unustada ei tohi aga seda, et need muutused ei toimu üleöö ning tuleb järjepidevalt piimhappebaktereid tarbida. Enamasti on kõhukinnisus lühiajaline ja kergesti leevendatav mure, kuid vahel võib ravi kesta ka mitu kuud. Arsti poole peab pöörduma, kui kõht käib läbi harvem kui kolm korda nädalas, väljaheites leidub verd, kaasneb tugev kõhuvalu, iiveldus, oksendamine või kaalulangus.

Kõrvetiste ennetamiseks:

  • vaata üle oma toitumisharjumused ning söö vähem ja sagedamini.
  • ära söö vähem kui 3 tundi enne uneaega.
  • tarbi peamiselt gaseerimata ja maitsestamata vett.
  • väldi toite, mis põhjustavad kõrvetisi: alkohol, šokolaad, kange kohv, apelsinimahl, vürtsikad ja rasvased toidud, sibul, piparmünt ja tomat.
  • liigu piisavalt ja hoia oma kehakaal normi piires, kuna ülekaal soodustab kõrvetiste esinemist.
  • loobu suitsetamisest.

Abi apteegist!

Kui kõrvetised ei esine sageli, siis võib kasutada refluksivastaseid närimistablette (Gerdoff, Frutin) või käsimüügiravimeid nagu antatsiidid ja maohappesust reguleerivad ravimid. Kui aga kõrvetised on igapäevased ning elustiili muutustest või käsimüügiravimitest ei saa leevendust, tuleks pöörduda arsti poole. Ohumärkideks on ka neelamisraskused, valu neelamisel, veri väljaheites, õhupuudus ja uimasus.


Loe lisaks:

Uudised:

  • Surnud ring - stress põhjustab magamatust ja magamatus stressi

    Surnud ring - stress põhjustab magamatust ja magamatus stressi

    Loe lähemalt

  • TerraPoint tervisetooted: rohkem energiat ja elurõõmu, terved liigesed ja muretu üleminekuiga!

    TerraPoint tervisetooted: rohkem energiat ja elurõõmu, terved liigesed ja muretu üleminekuiga!

    Loe lähemalt

  • Tutvustame otse suhu valatavaid bioaktiivseid toimeaineid sisaldavaid lahuseid

    Tutvustame otse suhu valatavaid bioaktiivseid toimeaineid sisaldavaid lahuseid

    Loe lähemalt

  • Ärevushäire segab elu? Vaata, kuidas stressi leevendada!

    Ärevushäire segab elu? Vaata, kuidas stressi leevendada!

    Loe lähemalt

  • Parimad sõbrapäeva kingitused Apotheka ilu- ja tervisetoodete seast!

    Parimad sõbrapäeva kingitused Apotheka ilu- ja tervisetoodete seast!

    Loe lähemalt

Kõik postitused