Tervist edendavad uue aasta lubadused

13.01.2022

Aastast aastasse kordub sama – detsembri viimastel päevadel või jaanuari esimestel päevadel antakse mitmeid lubadusi – hakata tervislikumalt toituma, pühendada rohkem aega treeningutele, loobuda suitsetamisest või muuta täielikult oma elustiili. Lubadustest olulisem on seatud eesmärke saavutada ja mitte ainult uue aasta esimestel nädalatel, vaid päevast päeva kogu aasta vältel. Mis on need tervist toetavad lubadused, mida me võiks endale anda ja täide viia?

Kaalu langetamine

Peale suuremaid pidustusi ning maitsvaid roogasid kerkib esile üks peamine uusaastalubadus – soov langetada kaalu. Seetõttu on küllalt tavapärane, et jaanuaris on spordiklubid täis uusi liikmeid ja erinevas formaadis dieediportaalidel rohkesti uusi kasutajaid. Apotheka proviisor Triinu Entsik-Grünberg jagab näpunäiteid, kuidas saada aru, kas minu toitumine on tervislik?

Sellele aitab hõlpsasti jälile saada Tervise Arengu Instituudi poolt ellu kutsutud nutridata.ee toitumispäevik, mis on kõigile kasutajatele tasuta. See programm arvutab välja päevamenüü kalorisisalduse ja näitab kui palju on kõiki vajaminevaid toitaineid tarvitatud. Antud sisendi põhjal on võimalik kokku panna personaalne tervislik ehk nii toitainete kui ka füüsilise aktiivsuse suhtes igati tasakaalus menüü.

Proviisori sõnul on ka apteegis saadaval erinevaid preparaate, mis on mõeldud kaalu langetamiseks. Reeglina kiirendavad need ainevahetust, aitavad rasvu põletada, pärsivad söögiisu ja tekitavad täiskõhutunde ning seeläbi peaks kaal langema. Enne sobiliku kaalulangetust toetava preparaadi valikut ja kasutusele võttu tuleks aga kindlasti läbi mõelda ning endale teadvustada, millest on ülekaal tingitud. Alles seejärel on võimalik välja valida probleemi lahendamisel abiks olev efektiivne toode.

Suitsetamisest loobumine

Esimene samm pahest loobumisel on suitsetaja arusaam, et ta tahab oma tervist parandada, elukvaliteeti muuta ja end paremini tunda. Üldjuhul need, kes on suitsetamisest loobunud, soovitavad seda teha otsustavalt ja päevapealt. Parim aeg on puhkuseperiood, mil on kõige lihtsam vältida suitsetajate seltskonnas viibimist.

Esimesed päevad ja nädalad pärast suitsetamisest loobumist on kriitilised. Just siis võivad ilmneda võõrutusnähud kõige teravamalt ja seetõttu võib olla raske oma otsusele kindlaks jääda. Eelkõige väljenduvad need peavalu, ärevuse, pearingluse, väsimuse ja unehäiretega. Lisaks võivad tekkida ka keskendumishäired.

Mõnevõrra saab võõrutusnähtusid ja suitsetamistungi leevendada apteegis müügil olevate nikotiini sisaldavate toodetega. Valida saab erineva tugevusega plaastrite ja närimiskummide vahel, samuti on olemas suuõõnesprei. Nikotiiniplaastritest on olemas nii 16- kui 24-tundi kasutatavad plaastrid, neid on müügil erineva kangusastmega, nii et kindlasti on mõistlik enne ostmist konsulteerida apteekriga.

Tervise Arengu Instituut korraldab kuni 31.jaanuarini kampaaniat Sigarexit. Kampaania aitab suurendada loobuja motivatsiooni sõltuvusest vabanemiseks ning toetada teda loobumisprotsessi jooksul. Sigarexit kutsub üles loobuma tubakast ja nikotiinist päriselt, et ei vahetataks üht sõltuvustoodet teisega. Juhime tähelepanu, et alternatiivsed tubakatooted ei sobi loobumise abivahendiks ning pigem süvendavad sõltuvust.

Suitsetamisest loobumisel on kindel tahe juba pool võitu, sest suitsetamine on sõltuvus, millest vabaks saamine vajab tugevat tahtejõudu ja oma igapäevaste harjumuste muutmist. Seda teed ette võttes on hea, kui saab toetust ka oma lähedastelt – perelt, sõpradelt ja kolleegidelt.

Tervislik eluviis ja sport

Tervislikult elamine ja tervislik eluviis sõltub igast inimesest endast, see on seotud eelkõige toitumise ja liikumisega. Kindlasti tuleb valida, mida süüa. Kõige parem on toituda mitmekesiselt ja tasakaalustatult, sest ühekülgselt süües on lisaks ülekaalule suur oht, et organismil tekib puudus vajalikest ainetest. Igapäevaselt tuleb tarbida erinevaid piimatooteid, täisteraviljatooteid, puu- ja juurvilju ning taimseid õlisid (oliivõli, avokaadoõli, seesamiõli). Iganädalaselt tuleks tarbida kala (lõhe, sardiin, tuunikala, heeringas), linnuliha, mune ja liha, eelistada võiks tailiha.

Apteegist on võimalik leida preparaate, mis sisaldavad taimseid kuidained, mis tekitavad täiskõhutunde ja vähendavad tekkida võivaid söömasööste, soodustavad seedimist ning leevendavad kõhukinnisust.

Inimese keha on loodud liikumiseks. Tervislik liikumine ja sport on head nii kehalisele kui ka vaimsele tervisele. Aeroobne sport nagu sörkjooks, ujumine, rattasõit, jalutamine, tantsimine vähendavad ärevust ja depressiooni. Arvatakse, et selle taga on füüsiliselt aktiivsusest tingitud muutused aju verevarustuses ja hormonaalses tasakaalus. On leitud, et niimoodi mõjutab sportimine aju tasandil emotsioone ja motivatsiooni, hirmureaktsioone ning mälu teatud funktsioone. 

Liikumine ja sport annavad ka võimaluse suhelda inimestega, leida võimalusi uuteks elamusteks ja kogemusteks. Püsime terved!

Terviseinfo:

  • Kõik, mida on vaja teada kätepesust

    Loe edasi

  • Suveõhtu dilemmad – pits viina, klaas veini või pudel õlut?

    Loe edasi

  • Taruvaigu kolm kasulikku omadust

    Loe edasi

Kõik postitused