Terve suve valem

28.04.2022

Kevad-suvisel perioodil muutub ka Eesti laiuskraadidel päikesekiirgus intensiivsemaks ja oma igapäevasesse ilurutiini tuleks kindlasti lisada päikesekaitsetoode.

Kevadel ja suvel võiks kaitsefaktoriks olla vähemalt SPF 30 või 50. Nahaprobleemide korral nagu akne või rosaatsea ja õrna naha puhul võiks kasutada päiksekaitsekreemi, millel oleks väga tugev kaitse (SPF 50+). Kuid siiski ei tohiks unustada, et UVA-kiirgus, mis muuhulgas põhjustab ka naha enneagset vananemist ning pigmentatsiooniprobleeme, mõjutab meie nahka nii suvel kui ka talvel. Selleks, et oma nahka hoida, tuleks seda kaitsta aasta ringi.

UV-kiirgusi on kolme liiki:

UVA-kiired moodustavad 95% ultraviolettkiirgusest ja jõuavad sügavamatesse nahakihtidesse. UVA-kiirte mõjul tekib naha fotovananemine (sh kortsud, elastsuse kadu, pigmendihäired). Lisaks soodustavad UVA-kiired nahapõletuste ja -kasvajate teket.

UVB-kiired on lühema lainepikkusega ja moodustavad ultraviolettkiirgusest umbes 5%. Need imenduvad vaid naha pindmisse kihti ja lisaks päevitusele tekitavad ka päikesepõletust ning on peamiseks nahavähi tekkepõhjustajaks.

UVC – kiirgus neeldub atmosfääris ning maapinnani ei jõua.

Kas teadsid, et:

  • 80% UV-kiirgusest läbib ka pilvi. Erinevatelt pindadelt peegeldub UV-kiirgus kergesti tagasi. Lumelt näiteks 80% . Liivalt, veelt ja asfaltilt vähem. Seega tuleks päiksesekaitset kasutada ka sombuse ilmaga ja talvel.
  • UVA kiirgus läbib aknaklaasi ja mängib suurt rolli valgustundlike nahalöövete tekkes. Et vältida nahakahjustusi ja enneaegset vananemist päikselises kontoris või autos olles, kasuta SPF kaitsega näokreeme igapäevaselt!
  • Ka kõrge faktoriga päikesekaitsekreeme kasutades saab pruuniks, aga see võtab lihtsalt rohkem aega. Samas on jume palju püsivam ja nahk tervem.
  • Eriti oluline on kaitsta laste õrna nahka. Uuringutes on leitud, et ägedad nahapõletused, eriti lapsepõlves, kuid ka hilisemas eas, tõstavad melanoomi haigestumise riski. Kuna ükski kreem ei kaitse nahka 100%, tuleks vältida keskpäevast kuuma päikest. Nahk ei unusta midagi!

Milliseid tooted eelistada ja mis on SPF:

SPF (sun protection factor) number päikesekaitsetootel näitab, kui kaua võib päikese käes viibida ilma põletust saamata.

1 SPF=15–20 minutit, kuid heleda ja õrna nahaga inimestel võib see olla ka 10 minutit ja vähem. Kaitse tagamiseks peab nahale kandma piisavas koguses kreemi ( vähemalt 3 spl korraga) ja seda korduvalt uuendama.

Väga oluline on silmas pidada, et päikesekreem, mille peale on märgitud ainult SPF, omab kaitset ainult UVB kiirguse eest. Kindlasti tuleks eelistada laiaspektriga tooteid, millel on mõlemad kaitsed - nii UVA kui UVB.

Eelistada tasuks apteegikosmeetika valikus pakutavaid päiksesekaitsetooteid, mis on ka dermatoloogiliselt  testitud  ja teaduslikult tõestatud toime ning ohutusega.

Valik on lai ja tasub otsida just oma nahatüübile sobivaid tooteid.

Terviseinfo:

  • Uurea – kuiva naha tõhus abimees

    Loe edasi

  • Kõik, mida on vaja teada kätepesust

    Loe edasi

  • Kolm nõuannet, kuidas kõõmamurest vabaneda

    Loe edasi

Kõik postitused